Bezpieczeństwo i higiena pracy w biurze: jakie wymogi powinno spełniać biurowe stanowisko pracy?
Odpowiednie podejście do BHP odgrywa kluczową rolę w każdym środowisku pracy – również w biurze. To czynnik o decydującym wpływie na zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, a tym samym na ich efektywność. Jak powinno wyglądać stanowisko biurowe BHP, jakie meble biurowe BHP warto zakupić i jakie pozostałe produkty będą odpowiednim wyborem do biura?
BHP administracyjno-biurowe: podstawy bezpiecznego środowiska pracy
Aby określić, co obejmuje BHP administracyjno-biurowe, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ryzyko dotyczące zawodów tego rodzaju. Są one związane przede wszystkim z trybem pracy, który w dużej mierze opiera się na wielogodzinnym siedzeniu przy biurku. Nieodpowiednia pozycja może powodować problemy m.in. z kręgosłupem i wzrokiem, przez co niezbędne będzie ergonomiczne krzesło biurowe BHP i wygodne biurko. Oprócz tego BHP biurowe skupia się również na kwestiach związanych z oświetleniem czy temperaturą panującą w stanowisku pracy, a także na dostępie do najważniejszych środków higienicznych.
Administracyjno-biurowe szkolenia BHP: koszt, czy inwestycja w bezpieczeństwo?
Od początku 2019 roku szkolenia BHP administracyjno-biurowe nie są już obowiązkowe. Wcześniej musiały one być wykonywane w ciągu 12 miesięcy od daty zatrudnienia, a następnie nie rzadziej niż raz na 5 lat – teraz jednak wymagania w tym zakresie są już znacznie mniejsze. Wynika to głównie z faktu, że według analiz przeprowadzonych przez ekspertów od BHP prace biurowe charakteryzują się niewielkim ryzykiem w porównaniu z innymi stanowiskami. W efekcie nie są potrzebne szczególne środki ochrony indywidualnej, takie jak obuwie robocze czy odzież robocza, ani specjalne szkolenia. Mimo tego wciąż warto zadbać o odpowiednią edukację pracowników – praca w biurze jest stosunkowo bezpieczna, ale nadal może wiązać się z ryzykiem wystąpienia różnych wypadków czy rozwojem chorób zawodowych. Choć jest to dodatkowy koszt dla przedsiębiorców, taka inwestycja może się zwrócić w postaci większego bezpieczeństwa w biurze.
Biurowe instrukcje BHP: omawiamy problematykę zapewnienia właściwych warunków pracy
Ważną kwestią dotyczącą warunków pracy w biurze są odpowiednie instrukcje. BHP biurowe skupia się w tym zakresie w głównej mierze na zasadach dotyczących korzystania z urządzeń elektronicznych. W prawie każdym biurze znajdują się sprzęty takie jak komputery, kserokopiarki czy niszczarki – wszystkie z nich są objęte szczególnymi zasadami, które muszą znajdować się w łatwo dostępnym miejscu. Tablice z instrukcjami to najlepszy sposób, by przedstawić stosowne przepisy BHP. Pomieszczenia biurowe zawsze powinny być wyposażone w tego typu oznaczenia. Ponadto należy zwrócić uwagę na inne urządzenia znajdujące się w biurze – specjalna instrukcja musi znaleźć się również m.in. przy kuchence mikrofalowej.
Wymagania BHP dotyczące krzesła biurowego: jak zadbać o zdrowie swoich pracowników?
Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia w miejscach pracy tego typu jest niewątpliwie krzesło biurowe. Wymagania BHP dotyczące tego mebla obejmują kilka kwestii, które mają wpływ na komfort i zdrowie pracowników. Mowa przede wszystkim o możliwości regulacji pochylenia (co najmniej w zakresie 5–30 stopni) i właściwym wsparciu krzesła (pięć punktów w postaci nóżek lub kółek). Do tego krzesła muszą być wyposażone w podłokietniki.
Ergonomiczne krzesło biurowe: zdrowie i komfort pracy pracowników biurowych
Aby BHP biurowe stało na najwyższym poziomie, warto wziąć pod uwagę nieco więcej kwestii niż wytyczne zawarte w przepisach. Ergonomiczne krzesło to gwarancja bezpiecznej i efektywnej pracy – oprócz regulacji pochylenia, pięciu punktów wsparcia czy obecności podłokietników liczą się jednak także pewne inne cechy tego mebla. Warto m.in. zadbać o właściwą cyrkulację powietrza, którą można osiągnąć np. dzięki modelom z siatką na oparciu. Przydatna może być także opcja regulacji podłokietników – takie rozwiązanie pozwoli pracownikom dostosować pozycję fotela do swoich potrzeb.
Zdrowe i przemyślane stanowisko biurowe: projektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie
BHP biurowe skupia się również na zapewnieniu właściwej odległości od ekranu czy zapewnieniu dostępu do podstawowych artykułów higienicznych. To kolejne obszary objęte precyzyjnymi regulacjami, które wskazują wytyczne dla pracodawców. Przy projektowaniu stanowiska biurowego należy uwzględnić szereg czynników wpływających zarówno na bezpieczeństwo, jak i komfort pracy. Dzięki temu będzie można uniknąć wypadków i urazów w biurze, a jednocześnie zadbać o jak największą efektywność pracowników. Warto również zainteresować się innymi propozycjami dostępnymi w ofertach sklepów BHP, takimi jak odzież reklamowa, która pozwoli skutecznie promować firmę.
Odpowiednie oświetlenie i temperatura do pracy: na co wskazują przepisy?
Jakie jeszcze wymagania powinny spełniać pomieszczenia biurowe? Temperatura BHP i oświetlenie to kolejne istotne zagadnienia. W pierwszym przypadku minimalna wartość to 18°C; maksymalna temperatura nie jest natomiast określona, ale eksperci BHP zalecają nie przekraczać wartości 30°C. Parametry oświetlenia zależą natomiast od rodzaju pracy. Stałe przebywanie przy komputerze wymaga światła o natężeniu min. 500 lx, z kolei na stanowiskach, w których tylko część obowiązków jest wykonywana przy biurku, dolny limit wynosi 300 lx. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w stosownych przepisach Kodeksu pracy.