0
Twój koszyk
0,00 zł
Twój koszyk jest pusty

Bezpieczeństwo i higiena pracy w biurze: jakie wymogi powinno spełniać biurowe stanowisko pracy?

Odpowiednie podejście do BHP odgrywa kluczową rolę w każdym środowisku pracy – również w biurze. To czynnik o decydującym wpływie na zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, a tym samym na ich efektywność. Jak powinno wyglądać stanowisko biurowe BHP, jakie meble biurowe BHP warto zakupić i jakie pozostałe produkty będą odpowiednim wyborem do biura?

Bezpieczeństwo i higiena pracy w biurze: jakie wymogi powinno spełniać biurowe stanowisko pracy?

BHP administracyjno-biurowe: podstawy bezpiecznego środowiska pracy

Aby określić, co obejmuje BHP administracyjno-biurowe, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ryzyko dotyczące zawodów tego rodzaju. Są one związane przede wszystkim z trybem pracy, który w dużej mierze opiera się na wielogodzinnym siedzeniu przy biurku. Nieodpowiednia pozycja może powodować problemy m.in. z kręgosłupem i wzrokiem, przez co niezbędne będzie ergonomiczne krzesło biurowe BHP i wygodne biurko. Oprócz tego BHP biurowe skupia się również na kwestiach związanych z oświetleniem czy temperaturą panującą w stanowisku pracy, a także na dostępie do najważniejszych środków higienicznych.

Młoda kobieta pracująca na komputerze w biurze

Administracyjno-biurowe szkolenia BHP: koszt, czy inwestycja w bezpieczeństwo?

Od początku 2019 roku szkolenia BHP administracyjno-biurowe nie są już obowiązkowe. Wcześniej musiały one być wykonywane w ciągu 12 miesięcy od daty zatrudnienia, a następnie nie rzadziej niż raz na 5 lat – teraz jednak wymagania w tym zakresie są już znacznie mniejsze. Wynika to głównie z faktu, że według analiz przeprowadzonych przez ekspertów od BHP prace biurowe charakteryzują się niewielkim ryzykiem w porównaniu z innymi stanowiskami. W efekcie nie są potrzebne szczególne środki ochrony indywidualnej, takie jak obuwie robocze czy odzież robocza, ani specjalne szkolenia. Mimo tego wciąż warto zadbać o odpowiednią edukację pracowników – praca w biurze jest stosunkowo bezpieczna, ale nadal może wiązać się z ryzykiem wystąpienia różnych wypadków czy rozwojem chorób zawodowych. Choć jest to dodatkowy koszt dla przedsiębiorców, taka inwestycja może się zwrócić w postaci większego bezpieczeństwa w biurze.

Biurowe instrukcje BHP: omawiamy problematykę zapewnienia właściwych warunków pracy

Ważną kwestią dotyczącą warunków pracy w biurze są odpowiednie instrukcje. BHP biurowe skupia się w tym zakresie w głównej mierze na zasadach dotyczących korzystania z urządzeń elektronicznych. W prawie każdym biurze znajdują się sprzęty takie jak komputery, kserokopiarki czy niszczarki – wszystkie z nich są objęte szczególnymi zasadami, które muszą znajdować się w łatwo dostępnym miejscu. Tablice z instrukcjami to najlepszy sposób, by przedstawić stosowne przepisy BHP. Pomieszczenia biurowe zawsze powinny być wyposażone w tego typu oznaczenia. Ponadto należy zwrócić uwagę na inne urządzenia znajdujące się w biurze – specjalna instrukcja musi znaleźć się również m.in. przy kuchence mikrofalowej.

Wymagania BHP dotyczące krzesła biurowego: jak zadbać o zdrowie swoich pracowników?

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia w miejscach pracy tego typu jest niewątpliwie krzesło biurowe. Wymagania BHP dotyczące tego mebla obejmują kilka kwestii, które mają wpływ na komfort i zdrowie pracowników. Mowa przede wszystkim o możliwości regulacji pochylenia (co najmniej w zakresie 5–30 stopni) i właściwym wsparciu krzesła (pięć punktów w postaci nóżek lub kółek). Do tego krzesła muszą być wyposażone w podłokietniki.

Ergonomiczne krzesło biurowe: zdrowie i komfort pracy pracowników biurowych

Aby BHP biurowe stało na najwyższym poziomie, warto wziąć pod uwagę nieco więcej kwestii niż wytyczne zawarte w przepisach. Ergonomiczne krzesło to gwarancja bezpiecznej i efektywnej pracy – oprócz regulacji pochylenia, pięciu punktów wsparcia czy obecności podłokietników liczą się jednak także pewne inne cechy tego mebla. Warto m.in. zadbać o właściwą cyrkulację powietrza, którą można osiągnąć np. dzięki modelom z siatką na oparciu. Przydatna może być także opcja regulacji podłokietników – takie rozwiązanie pozwoli pracownikom dostosować pozycję fotela do swoich potrzeb.

Młody mężczyzna siedzący na ergonomicznym krześle biurowym

Zdrowe i przemyślane stanowisko biurowe: projektowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie

BHP biurowe skupia się również na zapewnieniu właściwej odległości od ekranu czy zapewnieniu dostępu do podstawowych artykułów higienicznych. To kolejne obszary objęte precyzyjnymi regulacjami, które wskazują wytyczne dla pracodawców. Przy projektowaniu stanowiska biurowego należy uwzględnić szereg czynników wpływających zarówno na bezpieczeństwo, jak i komfort pracy. Dzięki temu będzie można uniknąć wypadków i urazów w biurze, a jednocześnie zadbać o jak największą efektywność pracowników. Warto również zainteresować się innymi propozycjami dostępnymi w ofertach sklepów BHP, takimi jak odzież reklamowa, która pozwoli skutecznie promować firmę.

Odpowiednie oświetlenie i temperatura do pracy: na co wskazują przepisy?

Jakie jeszcze wymagania powinny spełniać pomieszczenia biuroweTemperatura BHP i oświetlenie to kolejne istotne zagadnienia. W pierwszym przypadku minimalna wartość to 18°C; maksymalna temperatura nie jest natomiast określona, ale eksperci BHP zalecają nie przekraczać wartości 30°C. Parametry oświetlenia zależą natomiast od rodzaju pracy. Stałe przebywanie przy komputerze wymaga światła o natężeniu min. 500 lx, z kolei na stanowiskach, w których tylko część obowiązków jest wykonywana przy biurku, dolny limit wynosi 300 lx. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w stosownych przepisach Kodeksu pracy.

Komentarze
Zarządzaj plikami cookie

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Ustawienia regionalne
Lokalizacja
Język
Waluta