Obowiązek BHP w każdym zakładzie pracy: dostęp do podstawowych środków higieny osobistej
Jednym z najważniejszych obowiązków BHP w każdym zakładzie pracy jest zagwarantowanie pracownikom dostępu do artykułów higienicznych. Co mówi na ten temat kodeks pracy? Co obejmuje wykaz środków czystości dla pracowników? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Zagwarantowany dostęp do artykułów higienicznych – obowiązek każdego pracodawcy
Jak wspomniano we wstępie obowiązkiem każdego pracodawcy jest zagwarantowanie pracownikom dostępu do artykułów higienicznych. Środki higieny osobistej przysługują bowiem niezależnie od zajmowanego stanowiska oraz specyfiki wykonywanej pracy. Oczywiście łatwo się domyślić, że w przypadku pracowników fizycznych zabrudzenia będą występowały znacznie częściej niż w przypadku pracowników biurowych, jednak zgodnie z przepisami każdy pracownik niezależnie od zajmowanego stanowiska ma prawo do umycia rąk w nieograniczonej ilości w ciągu dnia pracy. W związku z tym pracodawca musi zapewnić mu odpowiednie artykuły higieniczne, które ze względu na to, że są własnością pracodawcy powinny być używane wyłącznie w zakładzie pracy.
Zasady zaopatrzenia pracowników w środki higieny osobistej przez pracodawcę
Mając świadomość tego, że pracodawca ma obowiązek zapewnienia swoim pracownikom nie tylko środków ochrony indywidualnej, ale środków higieny osobistej warto wiedzieć na czym polega to w praktyce. Zasady zaopatrzenia pracowników w środki higieny osobistej będą bowiem inne dla każdego charakteru pracy. W przypadku pracowników fizycznych koniecznością jest bowiem wydanie pracownikom mydła oraz ręczników, z których będą oni mogli indywidualnie korzystać. W przypadku pracowników administracyjno-biurowych obowiązek wynikający z przepisów prawa zostanie zrealizowany, jeżeli pracodawca zapewni odpowiednie środki higieny osobistej dla pracowników (np. papier toaletowy, mydło, ręczniki papierowe) w ogólnodostępnych pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych.
Kodeks pracy a środki czystości dla pracowników – na czym polega higiena w pracy?
Higiena w pracy to kwestia, którą regulują przepisy prawa. Nie powinien zatem dziwić fakt, że wielu pracodawców szuka informacji na ten temat w Internecie, wpisując do wyszukiwarki hasło: kodeks pracy środki czystości dla pracowników. W związku z tym należy zdawać sobie sprawę z faktu, że zgodnie z obowiązującym kodeksem pracy każdy pracodawca ma obowiązek zapewniania swoim pracownikom środków higieny osobistej, które umożliwią nie tylko załatwienie własnych potrzeb fizjologicznych, ale również umycie dłoni i twarzy. To właśnie te czynności składają się bowiem na higienę w pracy, do skorzystania z której prawo posiada każdy pracownik. Co istotne, nie dopuszczalna jest wypłata ekwiwalentu za brak środków czystości w firmie, co jest praktykowane np. w przypadku ekwiwalentu za pranie, czy korzystanie z własnej odzieży roboczej. Warto również wiedzieć, że kodeks pracy nie określa konkretnie tego, jaki powinien być przydział środków higieny osobistej, ponieważ jest to ustalane w wewnętrznych regulaminach.
Wykaz środków czystości dla pracowników - co musi się znaleźć w zakładzie pracy?
Jakie środki czystości przysługują pracownikowi w zakładzie pracy? Zgodnie z obowiązującymi przepisami podstawowe środki czystości to mydło, ręczniki papierowe oraz papier toaletowy. W zależności od specyfiki danego stanowiska może to być jednak za mało, w związku z czym pracodawca w porozumieniu z przedstawicielami pracowników (lub nimi samymi) powinien stworzyć wykaz środków czystości dla pracowników. Zamieścić należy go w układzie zbiorowym pracy bądź wewnętrznych regulaminach, a dokument ten określa nie tylko rodzaj środków czystości przekazywanych pracownikom, ale również ich przydział na osobę. Ta druga kwestia ustalana jest w oparciu o specyfikę pracy na danym stanowisku.
Podstawowy środek higieny osobistej – mydło do rąk, które musi się znaleźć w każdej firmie
Podstawowym środkiem czystości przysługującym pracownikom jest mydło do rąk, które musi znaleźć się w każdej firmowej łazience. Mycie rąk to bowiem podstawowa higiena, którą stosują wszyscy pracownicy niezależnie od zajmowanego stanowiska pracy. Jakie mydło do rąk wybrać? Otóż, kupując tego typu środki czystości BHP warto zwrócić uwagę przede wszystkim na parametry. Ważne zatem jest to, by mydło do rąk było nie tylko wydajne, ale również posiadało właściwości antybakteryjne. Poza tym istotne może być to, by mydło udostępniane pracownikom nie uczulało oraz było przyjemne w zapachu. Z punktu widzenia pracodawcy istotna jest oczywiście także cena, w związku z czym mydło kupowane jest zazwyczaj w opakowaniach o dużej pojemności, np. 5L. Nabyć je można między innymi w hurtowni DAWPOL BHP, która oferuje nie tylko odzież roboczą, ale również środki czystości BHP, czy apteczki.
Najlepsze i najbardziej higieniczne rozwiązanie po umyciu dłoni – wydajne ręczniki papierowe
Mając świadomość tego, że mycie rąk stanowi podstawową higienę w pracy należy zapewnić pracownikom odpowiednie środki higieniczne umożliwiające komfortowe wykonywanie tej czynności. Chodzi w tym przypadku nie tylko o mydło do mycia rąk, ale również ręczniki umożliwiające ich późniejsze wytarcie. Najlepiej w tym przypadku sprawdzają się ręczniki papierowe, które ze względu na jednorazowość są najbardziej higienicznym rozwiązaniem. Kupując je należy zwrócić uwagę na wydajność, ponieważ im będzie ona większa tym mniej ręczników zostanie zużytych do jednorazowego wytarcia rąk. W praktyce chodzi przede wszystkim o grubość i chłonność ręcznika papierowego, a istotna może być także wielkość listka. Wydajność bezpośrednio przekłada się w tym przypadku na ilość zużywanych ręczników, a co za tym idzie koszty zakupu środków higieny osobistej dla pracowników.
Podsumowując należy stwierdzić, że jednym z najważniejszych obowiązków każdego pracodawcy jest zapewnienie pracownikom środków higieny osobistej. Gwarantuje to bowiem komfort wykonywania pracy, a także wpływa na jej wydajność.