Wypadek przy pracy: przewodnik krok po kroku - jak prawidłowo reagować w obliczu zdarzeń w miejscu pracy?
Wypadek przy pracy to zdarzenie, które wymaga odpowiedniej reakcji. Jakie obowiązki ma w tej sytuacji pracodawca? Jak klasyfikuje się wypadki przy pracy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Losowe zdarzenie prowadzące do uszczerbku na zdrowiu lub śmierci: jak definiujemy wypadek przy pracy?
W trakcie wykonywania pracy mogą mieć miejsce różnego rodzaju losowe zdarzenia, które nie zawsze są traktowane jako wypadek przy pracy. W związku z tym pracodawcy bardzo często szukają informacji o tym, czym jest wypadek przy pracy, czego potwierdzeniem może być popularność wyszukiwania w Internecie hasła: wypadek przy pracy definicja. Warto zatem wiedzieć, że zgodnie z przepisami prawa, a w zasadzie ustawą o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych jako wypadek przy pracy określa się nagłe zdarzenie związane z wykonywaną pracą, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć. Istotne jest także to, że zdarzenie można traktować jako wypadek przy pracy, jeżeli nastąpiło podczas wykonywania rutynowych czynności pracowniczych lub z rozkazu przełożonego, gdy pracownik wykonywał czynności na rzecz pracodawcy bez polecenia, gdy zdarzenie miało miejsce w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązków pracowniczych oraz gdy miało miejsce podczas podróży służbowej pracownika na zlecenie pracodawcy.
Jakie są obowiązki pracodawcy, gdy pracownik ulegnie wypadku przy pracy: skuteczne zabezpieczenie miejsca zdarzenia
W przypadku wystąpienia wypadku przy pracy pracodawcy mają do spełnienia określone obowiązki, w związku z czym dużą popularnością cieszy się także wyszukiwanie w Internecie hasła: wypadek przy pracy obowiązki pracodawcy. Jednym z nich jest skuteczne zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Jest to bardzo ważne ponieważ pozwala nie tylko udzielić odpowiedniej pomocy poszkodowanemu, ale także ustalić przyczyny wypadku przy pracy. Są one oczywiście istotne w kontekście odpowiedzialności za powstały wypadek, ponieważ może ona leżeć zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika, np. brak odpowiedniej odzieży ochronnej. Skuteczne zabezpieczenie miejsca zdarzenia jest istotne również w kontekście warunków, które powinien zapewnić pracodawca, o czym szczegółowo można przeczytać np. w artykule: Ochrona przed upadkiem: jak skutecznie zabezpieczyć pracownika.
Opanowane nerwy i zarządzanie kryzysowe: jak zachować się, gdy pracownik dozna urazu przy pracy?
Wypadek przy pracy jest niewątpliwie sytuacją stresową, a nerwy odczuwa w tym przypadku nie tylko pracodawca, ale również współpracownicy. Jak zatem zachować się, gdy pracownik dozna urazu przy pracy? Otóż, istotne jest w tym przypadku nie tylko opanowanie nerwów, ale również umiejętne zarządzenie kryzysowe. Pozwoli to nie tylko udzielić niezbędnej pomocy poszkodowanemu, ale także prawidłowo zabezpieczyć miejsce zdarzenia, czy zminimalizować jego konsekwencje dzięki umiejętnemu zarządzaniu kryzysowemu. Podstawą jest oczywiście także umiejętna ocena sytuacji oraz powiadomienie odpowiednich służb, których obecność na miejscu zdarzenia jest z reguły konieczna.
Kwalifikacja zdarzenia jako zbiorowy wypadek przy pracy: w jakich przypadkach przyjmuje się tę definicje?
Wypadek przy pracy może być zdarzeniem, w którym poszkodowanym jest wyłącznie jedna osoba bądź sytuacją, w której ucierpi wiele osób. W tym drugim przypadku jest to wypadek zbiorowy, który zgodnie z obowiązującymi przepisami ma miejsce wtedy, gdy poszkodowane są przynajmniej dwie osoby. Przykładem tego typu zdarzenia może być kolizja samochodu przewożącego pracowników będących w trakcie podróży służbowej, czy runięcie rusztowania, na którym w danym momencie znajdowali się pracownicy. W związku z tym istotne jest to, by odpowiednio zabezpieczyć osoby pracujące na wysokości. Informacje na temat doboru środków ochrony indywidualnej można znaleźć w artykule: Praca na wysokości: jak dobrać zabezpieczenia i środki ochrony indywidualnej.
Rodzaje wypadków przy pracy a ustawodawca: jak rozróżniamy zdarzenia?
Obowiązujące przepisy prawa określają nie tylko definicję zdarzenia, które należy traktować jako wypadek przy pracy, ale również rodzaje wypadków przy pracy. Zgodnie z ustawą podział wypadków przy pracy obejmuje:
- lekki wypadek przy pracy, czyli zdarzenie kwalifikujące się jako wypadek, które nie ma znamion wypadku śmiertelnego lub ciężkiego;
- ciężki wypadek przy pracy, czyli zdarzenie, które powoduje ciężkie uszkodzenia ciała (np. utrata słuchu, wzroku, mowy, zdolności rozrodczej, uszkodzenia zagrażające życiu, nieuleczalna choroba, choroba psychiczna, itp.);
- śmiertelny wypadek przy pracy, czyli zdarzenie w wyniku którego w okresie do 6 miesięcy od wystąpienia wypadku nastąpiła śmierć pracownika.
Czwartym rodzajem wypadku przy pracy jest wspomniany w poprzednim akapicie wypadek zbiorowy, w którym uczestniczy co najmniej 2 osoby. W tym miejscu należy wspomnieć, że odpowiednie kategoryzowanie wypadków jest istotne nie tylko ze względów statystycznych, ale także działań i obowiązków pracodawcy po wystąpieniu wypadku, np. zawiadomienie właściwego inspektora pracy.
Kto ustala przyczyny wypadku przy pracy: obowiązek powołania zespołu powypadkowego
W przypadku wystąpienia wypadku przy pracy konieczne jest ustalenie jego przyczyn, co pozwoli stwierdzić, czy nastąpił on z winy pracodawcy, czy pracownika. W przypadku wypadków ciężkich, śmiertelnych i zbiorowych okoliczności oraz przyczyny wypadku przy pracy ustala zespół powypadkowy, za powołanie którego odpowiada pracodawca. Tworzy go dwie osoby, czyli pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy. W przypadku małych zakładów pracy zespół powypadkowy może tworzyć natomiast pracodawca, który będzie dążył do ustalenia przyczyn wypadku oraz zewnętrzny specjalista ds. BHP. Ustalenie prawdziwych przyczyn wypadku jest bowiem bardzo ważne, ponieważ pozwala to wdrożyć rozwiązania zapobiegające występowaniu tego typu zdarzeń w przyszłości. Przykładem może być wyposażenie pracowników w odpowiednie środki ochrony indywidualnej takie, jak m.in. rękawice robocze, czy obuwie robocze.
Podsumowując należy stwierdzić, że wiedza dotyczącego tego, jak postępować w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy jest tak samo ważna, jak działania mające na celu ograniczenie ryzyka tego typu zdarzeń. Istotne jest zatem to, by posiadał ją nie tylko pracodawca, ale również zatrudniani przez niego pracownicy.